Gèr Huntjens

Wie was Gèr Huntjens? (1927- 2009)

Gèr Huntjens werd geboren in 1927 in Kerkrade, bracht zijn jeugd door in Oud-Valkenburg en de rest van zijn kunstzinnige leven in Maastricht.

Gèr was geen man die aan de weg timmerde. Hij werkte in alle bescheidenheid. Een bekend journalist schreef eens over hem: “Als hij elders in het land, waar de grote reclamebureaus gevestigd zijn, zijn werk zou doen, zou hij als zijn mond zo groot was als de kracht van zijn werk, zich snel naar voren hebben gewerkt. Huntjens is een uitzonderlijk kunstenaar, die in eigen stad en streek nauwelijks bekend is”

Gèr Huntjens was een kunstzinnig filosoof. Hij bekeek de mensen, bestudeerde ze en legde zijn oordeel neer in een cartoon. Hij verstond de kunst om de mens in zijn situatie te bevriezen: geen tekst, geen uitleg nodig. Zijn cartoons lokken nog steeds een glimlach of soms een schaterlach uit. Je begrijpt direct het komische van de situatie, maar Gèr zag het voor jou en legde het vast met de beheerste lijnen van zijn grafisch vakmanschap.

Misschien omdat hij in woord en geschrift niet altijd sterk was, verstond Gèr als geen ander de kunst van het schrijven zonder woorden. Hij was alleen al door zijn scherpe lijnvoering en briljante vlakverdeling in staat zijn hele persoonlijkheid uit te drukken.

Tentoonstellingen

In 1947 bij de oprichting van de kunstkring ‘Henry Jonas’ in Valkenburg werd hij door de pers al opgemerkt als jong veelbelovend talent.

In 1955 was hij deelnemer van de belangrijke Contour tentoonstelling in Het Prinsenhof te Delft (de Vaderlandse Biënnale) samen met o.a. Karel Appel, Gene Eggen, Edgar Fernhout, Aad de Haas en Wim Noordhoek

In december 1959 nam hij deel aan de tentoonstelling: Grafiek uit Nederlands Limburg in Hasselt met o.a. Gene Eggen, Aad de Haas, Hubert Lévigne, Jac. Van Lijf, Emile Taalman en Max Verboeket

1970 Expositie in het Kritzraedthuis te Sittard met drie andere vooraanstaande Nederlandse cartoonisten

Tentoonstelling van 250 Hunt-cartoons en grafische werkstukken in 1975 in Maastricht bij de opening van expositieruimte ‘t Klokkehoes in Maastricht en in hetzelfde jaar een expositie van zijn cartoons in het ziekenhuis van Sittard.

1991 Expositie van de eerst afgestudeerden van de Jan van Eyck Academie, georganiseerd door Arts-Agency.

Gèr Huntjens won twee opmerkelijke en zeer uiteenlopende prijzen: in 1955 de hoogste prijs voor een werkstuk uitgevoerd in plakkaatverf op de Biënnale van Milaan en in 1959 de ‘Gouden Noot’ voor zijn design van verpakkingen.

Kerstmis 2009 overleed Gèr Huntjens op 82-jarige leeftijd in Maastricht.

Hij was gezegend met een groot talent, dat door eigen toedoen haast onopgemerkt bleef.

Wat deed Gèr Huntjens?

Gèr Huntjens genoot zijn opleiding aan de Stadsacademie van Maastricht en studeerde cum laude af aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. Hubert Lévigne was daar zijn belangrijkste leermeester, zeker wat de grafische kunst betrof.

Gèr ging als vormgever aan de slag bij de Kristalunie te Maastricht en later als grafisch ontwerper bij de grotere drukkerijen in dezelfde stad. Een enorme productie bracht hij tot stand: van bierviltjes tot kerkramen en alles wat daar tussen zit aan industrieel ontwerp. Hij paste zijn kunst toe op grote affiches, illustraties, huisstijlen en logo’s, boekomslagen, folders en verpakkingen.

Zo werkte hij mee aan het ontstaan van het gekleurde glas dat door de Kristalunie onder de naam ‘Carnaval’ op de markt werd gebracht en de wereld veroverde. Hij ontwierp glas-in-lood ramen voor de St. Bavo kerk te Breda.

Van een geheel andere orde was weer het ontwerp van de mascotte van de politie Regio Zuid en het logo van de gemeentepolitie Maastricht.

Hij illustreerde ook boeken van bekende schrijvers en dichters als Felix Timmermans en Mathias Kemp.

Evenzeer was hij een gedreven beoefenaar van gebruiksgrafiek op kleine objecten als bidprentjes, ex libris, uitnodigingen, verjaardags-kaarten, geboorteaankondigingen, overlijdensberichten, huiszegens en kerstwensen.

Hoe klein en onbenullig lijkend ook, steeds was de innerlijke kracht van zijn stijl duidelijk zichtbaar.

Gèr kreeg onder het pseudoniem ‘Hunt’ vooral bekendheid door de publicatie van zijn cartoons in Nederlandse weekbladen als Panorama, de Katholieke Illustratie, Nieuwe Revu en Elsevier Select en Duitse weekbladen als Hör Zu, Quick en Neue Revue. Ook in Zwitserland, Belgie en Frankrijk werden zijn cartoons regelmatig gepubliceerd. Internationale erkenning als cartoonist kreeg hij door een afbeelding van zijn hand op de omslag van Knaus Lachende Welt, hét cartoonboek van Europa. In Maastricht verschenen van hem vier bundels volledig gevuld met ‘Hunthumor’.

Maar hij ontpopte zich als een veelzijdig kunstenaar. Naast graficus, designer, glaskunstenaar en cartoonist was hij schilder. De kunstschilder Huntjens werd geïnspireerd door het surrealisme van onder meer René Magritte.

In Gèr’s werken zie je de vakbekwame graficus die speelt met zijn fantasieën. Elk schilderij van zijn hand is qua techniek een juweeltje.

Hoewel er tot in Amerika belangstelling bestond voor zijn werk, hechtte Gèr aan een rustig en teruggetrokken leven. Het hoefde voor hem allemaal niet zo nodig.

Daarom zijn zijn werken in de loop der tijden ook maar zelden geëxposeerd.

Tentoonstellingen

1955 Contour tentoonstelling, Delft

1959 Grafiek uit Nederlands Limburg, Hasselt

1970 Expositie in het Kritzraedthuis, Sittard

1975 ‘t Klokkehoes, Maastricht

1991 Jan van Eyck Academie, Maastricht

2017 Museum Valkenburg, Valkenburg aan de Geul

Prijzen

1955 de hoogste prijs plakkaatverf, Biënnale van Milaan

1959 de ‘Gouden Noot’ voor zijn design van verpakkingen

Dit is ook een website van Museum Valkenburg
Grotestraat Centrum 31
6301CW Valkenburg aan de Geul